GV-logo+baseline.png
TrendsGazellen.boven.jpg
ESF volledig logo.png

deze website gebruikt cookies

Om jouw gebruikservaring te optimaliseren, maakt onze website gebruik van cookies. Door verder te surfen ga je hiermee akkoord. 

Lees meer in ons privacbeleid

Tank je nu beter Euro 95 of Superplus 98?

09/10/2020

 

Tank je nu beter het ‘duurdere’ super 98 of de ‘goedkopere’ super 95? Maar wat is het verschil nu precies?

 

Aan de pomp vind je benzine met verschillende octaangetallen, 95 en 98, beter bekend als Euro 95 en Superplus 98. Ze bestaan allebei uit een mix van octaan en heptaan. Super 95 bevat 95% octaan en 5% heptaan, vandaar dus de naam.

 

Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto’s voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal.

 

Wat heb je nodig?

Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.

 

SP 98 ontvlamt onder een aanzienlijke hogere temperatuur en druk en is dus eerder voor sportievere automotoren die hoger in toeren gaan. Daarnaast zijn de motoren van vintage wagens uitgerust om te functioneren met loodhoudende benzine en verdragen dus beter super 98 dan 95.

 

Het prijsverschil

Wat is nu het prijsverschil aan de pomp? Het zijn niet de taksen maar wel de productiewijze die de verhoogde prijs mee bepalen. Het octaangetal van Super 98 verhogen vergt extra werk tijdens de productie. Om Super 98 te maken moet raffinaderijen benzine produceren waarvan het octaangetal zeer hoog is om zo tot een mengsel te komen. Hierbij moeten de moleculen van de koolwaterstoffen soms verbetering- of afbraakprocessen ondergaan.

 

Conclusie,  duurder betekent niet altijd beter. Je wagen presteert het best met wat hem is voorgeschreven.

 

Up To Date blijven? Volg ons op Facebook